Eerste dag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu Eerste dag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu

Eerste dag vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Miranda

06 Februari 2017 | Vietnam, Da Nang

Vandaag de eerste dag, een introductie met alle vrijwilligers. We begonnen in de social centre waar we langs verschillende groepen werden geleid. Het lijkt een beetje op een woongroep. Veel groen waar de mannen zelf de onderhoud doen en ook al is het erg basic. Men probeert er wel met kleur iets moois van maken. Hardwerkende mensen die met veel liefde verzorgen. Er wonen veel oude vrouwen en mannen. Ook kinderen, jonge vrouwen met kinderen die op straat worden gevonden komen hier terecht. Sommigen kunnen zich zelf nog een beetje redden maar er is ook een groep dat bij alles begeleiding nodig heeft en veel op bed liggen. De kindergroep bestaat uit verschillende leeftijden en beperkingen. Alles door elkaar heen dus je ziet dat hier veel hulp nodig is. De matrassen zijn hard nodig dus die gaan we snel bestellen. Ook een extra stevig matras dat tegen een stootje kan. Twee jonge dames zijn nl zwaar gehandicapt en doen zichzelf pijn en maken alles stuk. Zij slapen hierdoor achter een hek op een ijzeren bed. Zij kunnen dus een goed matras gebruiken en hopelijk voelen ze zich hier iets beter door. Ook zijn er veel kinderen met zware vergroeiingen en die liggen veel op bed. Hiervoor worden wij ingezet door met fysio ze nog een beetje in beweging te krijgen. Dat is erg fijn vind ik want ze liggen veel. We gaan wandelen, bij fysio helpen, bewegen met de ouderen en natuurlijk schoonmaken voor hygiene. Daarnaast met activiteiten om kinderen die beperkt zijn te leren zelf te eten, zich te wassen, tanden te poetsen. Engelse lessen voor de kinderen die hierdoor een betere toekomst kunnen krijgen etc. etc. Te veel om te benoemen. Je maakt zoveel mee, je krijgt zoveel indrukken dit is lastig om te omschrijven. We werden overal zo hartelijk verwelkomt. We kregen een tec (feestdag) welkom door met zn allen gezellig bij elkaar te zitten met allerlei zoetigheden. We hebben thee gedronken bij Mr. Viet thuis (oprichter). Ook zijn we aan het einde van de dag naar het weeshuis gegaan waar kinderen in verschillende leeftijden wonen (de ouderen vaak met een beperking/handicap). Handen te kort hier dus onze extra handen kwamen goed van pas. Er werd al snel geknuffeld, gestoeid en gedanst. Heerlijk om te doen en ook de kinderen die alleen maar kunnen liggen door hun spasme oid kun je aandacht geven met strelen, praten en heel stom zingen van nederlandse liedjes. Want Vietnamees onder de knie krijgen is nogal lastig :-). Dit is trouwens de derde keer dat ik iets schrijf want de reislog werkt niet naar behoren. Hopelijk wordt het nu wel goed opgeslagen.

Morgen heb ik Engelse les, dus net alles voorbereid met het thema Family tree dus opa's en oma's, vaders en moeders alles komt aan bod. Verder gaan we zingen en spelletjes doen. In de middag gaan we naar het weeshuis om te helpen. Ik heb er zin in...

• 06 Februari 2017 - 17:06

Kyra Tukker:

Superveel plezier daar groetjes de andere tukkertjess!!

• 06 Februari 2017 - 18:08

Ria Peper:

Super leuk allemaal , maar lijkt me ook moeilijk .je bent een topper.

• 06 Februari 2017 - 18:22

Janna Erenstein:

Heel afwisselend dus allemaal,fijn dat je zo de mensen kunt helpen,,kun je zien in hoe zo'n welvarend land wij wonen !!
    Een heel mooi en dankbaar project !

• 06 Februari 2017 - 22:10

Inge:

Heel bijzonder! Echt fantastisch dat je dit doet Miranda.

• 07 Februari 2017 - 10:50

Angi:

Het zet je wel weer even met beide benen op de grond denk ik....inderdaad in wat voor weelde wonen wij....Respect Miranda dat je dit doet! xx

• 07 Februari 2017 - 18:09

Wim De Bos:

Wat boeiend om je verslagen te lezen! Ik blijf je volgen!

• 07 Februari 2017 - 18:53

Miriam:

Geweldig dat je dit doet, mooi verhaal.
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

• 07 Februari 2017 - 19:32

Akkelien:

Poeh wat een verhaal. Klinkt ook wel heftig. Goed dat je je bijdrage levert. Zet'm op!