Van fysio tot Engelse les - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu Van fysio tot Engelse les - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu

Van fysio tot Engelse les

Blijf op de hoogte en volg Miranda

08 Februari 2017 | Vietnam, Da Nang

Wij zijn inmiddels twee dagen verder en in deze dagen is al zoveel gebeurd.

Allereerst heb ik al twee diensten met Fysio mee mogen draaien en ook het Engelse les geven op de kleuterschool en in klas 3 is erg leuk!

Met fysio neem je de kinderen mee naar de Step by step ruimte om daar oefeningen te doen. Ik heb Tin nu al twee keer geholpen en wat is dat een leuke meid (12 jaar). Haar lichaam werkt niet mee maar ze begrijpt wel wat er om haar heen gebeurt. Ze maakt grapjes, lacht vooral hard als ik even wat doms doe maar is vooral een blij vrolijk meisje. En dit ondanks de omstandigheden waar ze in zit. Je merkt wel dat het goed is dat dit gedaan wordt want ze liggen anders de hele dag in een ruimte.

Ook wordt er met de ouderen geoefend. De vrouwen voornamelijk met bal overgooien in een kring maar de mannen gaan aan de wandelen etc. Ik heb twee mannen met een hersenbloeding geholpen waarbij de rechterhelft is weggevallen. Bij een een voornamelijk klanken en de bewegingen van de tong en bij de andere rechtop staan om kracht terug te krijgen. Erg leuk om te doen, voor hun vooral heel zwaar. Een meneer vertelde zijn verhaal (in het Vietnamees maar werd vertaald), zo triest.

Verder zitten de ouderen nl. vaak gewoon ergens te hangen en er wordt weinig gedaan. De oudere dames vinden het wel grappig die grote, stevige, dames. Ik word dan ook geregeld even in mijn kont geknepen haha.

Het is hier erg warm dus na die diensten kun je me opvegen maar dat is niet erg. We hebben hier diensten tot 11.00 uur daarna pauze tot 14.00 uur (bijna iedereen slaapt dan - dat is hier gebruikelijk) en dan gaan we weer naar het volgende onderdeel. En elke keer staat het eten voor je klaar, heerlijk!!

De Engelse lessen zijn ook leuk om te doen. Ik heb de kleuterschool inmiddels gehad en de 3e klas van de basisschool. Beiden toevallig met het thema family tree. Zo leuk om te zien hoe enthousiast ze zijn! Lekker luidruchtig en ook de punchballonnen worden met veel plezier ontvangen. Al zijn de leraren daar denk ik minder blij mee :-). Miranda in het Vietnamees, geweldig!

De verschillen hier zijn interessant. Soms gewoon even een knop omzetten want we zitten nu eenmaal in Vietnam. Maar vaak gewoon grappig en goed om te zien. Wat maken wij het ons soms moeilijk in Nederland :-). Veel schoonheids verschillen. De begeleiders hier zitten zelfs in de auto met een kleed over hun heen ivm de zonnestralen. Ze willen vooral niet bruin worden en zijn erg met het uiterlijk bezig. Ze zien er, zoals ik er naar kijk, prachtig uit! Maar vaak als we rondlopen wijst men naar onze neus en huid. Dat vinden zij weer schoonheid... Ze zijn erg lief...

De matrassen zijn inmiddels besteld evenals watertanken (zuivert kraanwater in drinkwater) voor bij de Step by Step ruimte en bij de kleuterschool. Daarnaast had ik, dankzij jullie, nog wat over en dat willen we in een oefentrap stoppen samen met een andere vrijwilliger. Dit komt in de ruimte van de Step by step te staan en hier leren ze lopen etc. etc. Beetje lastig uitleggen maar foto komt. Zo welkom allemaal en ik zorg uiteraard dat de matrassen en de watertanks volgende week worden geleverd zodat ik jullie kan laten zien waar het geld aan op is gegaan. Echt super!

Verder genoeg belevenissen bij the green house. Een leuke groep vrijwilligers, elke avond doen we iets leuks. Gisteravond een traditionele Vietnamese massage. Interessant, met knieen en ellebogen wordt er gewerkt en je hebt het idee dat je rug in tweeen breekt. Gelukkig voel je je erna als herboren dus het komt uiteindelijk echt wel goed. Vrijdag staat Karaoke op het programma, ben benieuwd want de gekste liedjes komen nu al voorbij. Ik zal jullie het filmpje besparen. Grote hilariteit om het geld iedere keer, blijft een uitdaging het omrekenen.

Moet nog steeds wennen aan het tijdsverschil of mijn slaapissues thuis gaan gewoon hier verder. Ben blij met mijn netflix op mijn mobiel :-) Ik vind het hier geweldig en komt tijd te kort omdat ik nog zoveel wil zien en ervaren.

  • 08 Februari 2017 - 15:17

    Daniela:

    Miranda,

    Geweldig om jouw reisverhaal te lezen. Wat een ervaring, nog even lekker van genieten.

    groetjes Daniela

  • 08 Februari 2017 - 17:22

    Erna:

    Blijven posten! Vind het zo leuk om mee te genieten. Wat een dankbaar werk, hartstikke goed van je.
    Dikke kus!

  • 08 Februari 2017 - 17:22

    Erna:

    Blijven posten! Vind het zo leuk om mee te genieten. Wat een dankbaar werk, hartstikke goed van je.
    Dikke kus!

  • 08 Februari 2017 - 19:13

    Tineke:

    Tjeetje, wat een belevenis Miranda. Heel leuk om te volgen!

  • 08 Februari 2017 - 20:09

    Hilly:

    Lekker op de bank met een kop koffie jou verhaal lezen. Fijn om te lezen dat jij het zo geweldig naar je zin hebt. Wat kun je met iets kleins een mens gelukkig maken.

  • 08 Februari 2017 - 20:57

    Huberdien Sassen:

    Wat leuk om jou hier te volgen. Ben benieuwd naar het vervog !.

  • 08 Februari 2017 - 21:52

    Freya:

    Hoi Miranda, ik heb het allemaal niet mee gekregen, maar lees nu je verhalen..wat een belevenis. Heel veel plezier en vooral genieten van al het moois wat jullie daar doen. Groetjes Freya

  • 08 Februari 2017 - 22:11

    Akkelien:

    Wat weer een mooi verhaal! Geniet er van xx

  • 08 Februari 2017 - 22:14

    Wimpie:

    Hi Miranda. Good luck, you are doing a good job there!! Groetjes van Zuid Afrika.

  • 08 Februari 2017 - 23:09

    Alie:

    Je levert een TOPprestatie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

.

Actief sinds 29 Nov. 2016
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 109382

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 23 Februari 2017

Social project Da Nang - Vietnam

Landen bezocht: