Weekend - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Miranda Tukker - WaarBenJij.nu

Weekend

Blijf op de hoogte en volg Miranda

12 Februari 2017 | Vietnam, Da Nang

Op zaterdagochtend na het ontbijt samen met Ronneke en de Zwitserse dames op weg naar Hoi An. Dit is een prachtig stadje en dichtbij Da Nang, dus prima combinatie. Achteraf blijkt ook dat het weer er veel beter is want het hele weekend heeft het in Da Nang geregend en daar hebben wij in Hoi An geen last van gehad, stralend mooi weer :-).

Wij (Ronneke en ik) hadden vooraf al een hotelletje geboekt dus eerst ingecheckt om vervolgens met een geleende fiets naar de stad te gaan. Een superdeluxe hotel met spa waarbij wij een gratis voetmassage aangeboden kregen. Dat doen we vanmiddag wel.. eerst maar even stad in.

Hoi An staat bekend om zijn kleermakers dus tja dat moet je dan ook een keer ervaren. Twee zomerjurkjes uitgekozen en met wat afdingen ook tot een redelijke prijs uitgekomen. Even een stof uitkiezen, best lastig want erg liggen zoveel stoffen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Veel toeristen dus ondertussen klets je wat af. Even de maten opmeten en in de avond terugkomen om te passen. Nou uiteindelijk werd het wel even wat vaker passen want de maten waren toch even wat anders. Van soepjurk tot een mooie aansluitende versie in 4 passessies. Maar dan heb je ook wat! Een echte Vietnamese op maat gemaakte zomerjurk. Ben er erg blij mee dus ik hoop dat in Nederland de lente/zomer zich snel laat zien. Maar ik hoor dat het er nu vreselijk koud is dus ik blijf nog wel even een weekje hier haha.

Wat is dat lekker met de fiets door de stad rondcrossen. Je kon ons niet meer onderscheiden van de Vietnamesen want we passen ons gewoon aan. Kriskras door het verkeer en zo nu en dan even via een andere kant, helaas hadden de fietsen geen toeters. Heerlijk genoten van de gezelligheid in en rondom de stad. Nog even afgesproken met de Zwitserse dames om ergens koffie te drinken dus met uitzicht op de rivier heerlijk bijgepraat voor we weer onze eigen weg gingen. Het dutje in de middag went dus na een lange ochtend/middag weer naar het hotel om even uit te rusten. Daarna op naar de voetmassage, uiteindelijk ook maar een gewone massage aan vastgeplakt dus heerlijk relaxed konden we weer de stad in met de fiets om van alle lichtjes, muziek en mensen te genieten.

De volgende ochtend genoten van een lekker ontbijt om vervolgens met fiets rond te rijden in de omgeving. Uiteindelijk beland bij het strand waar we hebben gewandeld en genoten van het mooie weer. Ik verbrand niet snel maar met die wind toch sneller dan gedacht. Loop nu als een kreeft door het vrijwilligershuis..

Tussendoor gestopt, met mensen gesproken, langs een homestay gefietst die er ontzettend gezellig uitzag en die ik dan ook gelijk heb geboekt voor de laatste twee nachten volgende week voordat ik terugvlieg. De rijstvelden zien er prachtig uit, wat werken die mensen hard! En dan die kleurcontrasten van het landschap. Prachtig!

Op naar Miss Ly die erg gewaardeerd wordt om haar kookkunsten in Hoi An (echt heerlijk gegeten!!) en daar zagen we een enorme rij mensen voor de pagode staan. Blijkt dat het de eerste volle maan is in het nieuwe jaar en dat ze dan bij die pagode voor rijkdom gaan bidden met offers e.d. De eerste mensen stonden er de avond ervoor al. Jeetje, in de brandende zon groot en klein wachten tot je aan de beurt bent. Bijzonder om te zien en dan het muziek dat je om je heen hoort als je rondfietst want ook de doden worden op deze dag herdacht en het leven wordt gevierd met mooie rituelen en mensen in mooie gewaden.

Aan het einde van de middag weer terug naar Da Nang en ja hoor daar regende het weer. Nu wachten op werkschema voor aankomende week. Ik heb er weer zin in om de mensen te ontmoeten!

Een verhaal dat van hot naar her gaat maar dat komt ook omdat er eigenlijk zoveel te vertellen is maar ik het verhaal niet te lang wil maken. De verhalen komen later thuis wel. Fijne zondag nog!!

• 12 Februari 2017 - 19:53

Pa-ma :

Wat een verhalen, ........ en zo te lezen heb je genoten van je vrije weekend.
    groetjes.

• 12 Februari 2017 - 19:55

Gea:

Leuk om je verhalen te lezen

• 12 Februari 2017 - 19:56

Gea:

Enthousiasme spat eraf. Nog heel veel plezier.

• 12 Februari 2017 - 21:28

Ingrid-Marie:

Hoi Miranda!!!
    Zooooooo herkenbaar je verhalen, gevoelens, je uitstapjes naar Hoi An, massages en vooral het knuffelen met de kinderen. Een jaar geleden mocht ik dit allemaal doen. Ik heb toen het matrassenproject opgezet omdat ik vind dat een matras een basisbehoefte is voor een ieder. Grotendeels is het me gelukt om de mensen in SSC een matras te geven maar dolblij ben ik dat jij mijn "project" verder hebt voortgezet!! Dank familie en vrienden van Miranda voor de sponsoring!
    En de water tanks... super! Ga heel veel genieten nog. Groeten aan allen daar en knuffel ze....

• 13 Februari 2017 - 09:08

At De Groot:

Heerlijk dat je er zo van kunt genieten en ondertussen zulk zinnig werk mag doen.
    Het ga je goed!
    At